Kruchy z jabłkami

Kruchy z jabłkami


Kruchy z jabłkami, czyli szarlotka...ja jem taką wersję odkąd pamiętam. Uwielbiałam patrzeć jak moja mama je ugniatała i zawsze podkradałam surowe jeszcze ciasto, ale po prostu nie mogłam się oprzeć tej pychotce. Dziś zagniatam ciasto z moją małą córeczką, która uwielbia zabawę, gdzie można ubrudzić sobie rączki. Niezależnie gdzie jestem w restauracji, czy u znajomych, rodziny...gdziekolwiek to każda szarlotka jest inna, każdy ma swój niepowtarzalny przepis na to ciasto....ja dzielę się dziś z Wami moim!


Składniki:
  • 1 kostka margaryny
  • 1 płaska łyżka smalcu
  • 0.5 kg mąki pszennej
  • 3/4 szklanki cukru
  • cukier waniliowy
  • 3 żółtka i 2 całe jaja
  • 2 łyżki gęstej śmietany
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli

Sposób przyrządzenia:

Na stolnicę przesiewamy mąką z proszkiem do pieczenia, robimy dołek w środku i tam wbijamy jajka, umieszczamy cukry, śmietanę, sól, po bokach układamy margarynę pokrojoną na mniejsze kawałki oraz smalec. Ze wszystkich składników zagniatamy ciasto. Jeśli będzie zbyt lepkie, należy dodać jeszcze mąkę. 

Uformowaną kulę ciasta dzielimy w proporcjach 2/3 i 1/3. Tą większą część wałkujemy i umieszczamy na blaszce do pieczenia (moja o wymiarach 25x38 cm), wcześniej wysmarowanej margaryną i podsypanej bułką tartą. 
Na wyłożone ciasto układamy domowej roboty mus jabłkowy (przygotowany jesienią do słoików, właśnie na takie ciasta). Jeśli nie mamy musu, to możemy kupić albo najlepiej samemu go zrobić przed przygotowaniem ciasta, szczególnie teraz kiedy jabłek u nas dostatek ;)

Mus jabłkowy: jabłka kroimy na kawałki, przekładamy do garnka z odrobiną wody i cukru. To wszystko zagotowujemy chwilę i mus gotowy. Przed wyłożeniem go na ciasto należy przestudzić.

Na koniec wałkujemy pozostałą 1/3 część ciasta i umieszczamy na mus. Możemy także utworzyć na wierzchu kratkę z wykrojonych pasków ciasta. 
Ciasto wkładamy do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na około 40 minut, ale zależy to oczywiście od piekarnika.

Ciekawostka:

Jeśli nie mamy ochoty na ciasto z jabłkami, z samego ciasta można zrobić ciasteczka, są naprawdę pyszne i kruche, a najlepsze są takie dość grube.

2 komentarze

  1. Wygląda pysznie:) Czy ciasto jest kruche jak ciasto do tarty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewniam, że jest pyszne. A podana na ciepło z lodami smakuje wysmienicie! Można powiedzieć, że ciasto jest kruche jak do tart na słodko.

      Usuń